W dniu 1 stycznia 2017 r. weszła w życie znaczna część przepisów ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy otoczenia prawnego przedsiębiorców, czyli tzw. „Pakiet 100 zmian dla Firm”. Ustawa ta została podpisana przez Prezydenta 28 grudnia 2016 r., a w Dzienniku Ustaw opublikowano ją w dniu 30 grudnia 2016 r. pod pozycją 2255.
Zgodnie z oficjalnym komunikatem wydanym przy okazji podpisania ustawy przez Prezydenta jej głównym celem jest poprawa warunków wykonywania działalności gospodarczej w Polsce. Cel ten ma zostać osiągnięty w szczególności poprzez ograniczenie lub wyeliminowanie niektórych obowiązków administracyjnych, doprecyzowanie kwestii wywołujących dotychczas trudności interpretacyjne, wspieranie przedsiębiorczości i podniesienie efektywności pracy, usprawnienie procesu inwestycyjnego oraz zmniejszenie uciążliwości kontroli działalności gospodarczej przedsiębiorcy.
„Pakiet ułatwień dla przedsiębiorców” wprowadza zmiany w 20 ustawach. Poniżej opisujemy zmiany przepisów o największym znaczeniu praktycznym dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w Polsce.
Kodeks pracy – ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r.
Wprowadzone do Kodeksy pracy zmiany ograniczają stosowanie wynikających z przepisów wymogów w stosunku do małych przedsiębiorców, zatrudniających nie więcej niż 50 pracowników. Do najważniejszych zmian w tym zakresie należą:
- podniesiono próg liczby zatrudnionych pracowników, warunkujący aktualizację obowiązku ustalenia regulaminu wynagradzania oraz regulaminu pracy – z 20 do 50 pracowników;
- pracodawcy zatrudniający poniżej 50 pracowników będą mogli fakultatywnie ustalić regulamin wynagradzania oraz regulamin pracy;
- pracodawcy zatrudniający powyżej 20 pracowników, a poniżej 50, u których działa zakładowa organizacja związkowa będą zobowiązani do ustalenia regulaminu wynagradzania oraz regulaminu pracy, jeżeli zakładowa organizacja związkowa wystąpi z takim żądaniem.
Z dniem 1 stycznia 2017 r. w Kodeksie pracy zmieniono również:
- zasady wydawania świadectwa pracy w związku z zakończeniem umowy w przypadku zatrudnienia na podstawie kolejnej umowy u tego samego pracodawcy;
- wprowadzono wymóg formy pisemnej pod rygorem nieważności dla zawieranych z pracownikami umów o ich współodpowiedzialności materialnej za mienie powierzone;
- wydłużono i ujednolicono do 21 dni terminy do wniesienia przez pracownika odwołań do sądu pracy od wypowiedzenia mowy o pracę, żądania przywrócenia do pracy lub odszkodowania w związku z rozwiązaniem umowy bez wypowiedzenia lub wygaśnięciem umowy oraz żądania nawiązania umowy o pracę w związku z odmową przyjęcia do pracy.
Ordynacja podatkowa – ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r.
Do Ordynacji podatkowej została wprowadzona nowa instytucja – objaśnienia podatkowe – czyli ogólne wyjaśnienia dotyczące praktycznego stosowania przepisów w zakresie podatków. Objaśnienia podatkowe będą publikowane w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie Ministerstwa Finansów. Wprowadzając objaśnienia podatkowe przewidziano jednocześnie regulacje mające chronić podatnika, który zastosował się do opublikowanych objaśnień podatkowych.
Zmiany Ordynacji podatkowej przewidują również zapewnienie ochrony dla podatników przed ponoszeniem konsekwencji zmiany interpretacji przepisów (bez zmiany samych przepisów), w przypadku gdy ci stosowali się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej ministra właściwego do spraw finansów publicznych. Ustawa doprecyzowuje przy tym co należy rozumieć przez utrwaloną praktykę interpretacyjną ministra.
Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości
Podwyższono limit przychodów, od którego podatnicy podatku od osób fizycznych są zobowiązani do stosowania przepisów ustawy o rachunkowości – z 1.200.000 € do 2.000.000 €.
Prawo budowlane – ustawa z dnia 7 lipca 1994 r.
Nowelizacja Prawa budowlanego wprowadza zwolnienie niektórych robót budowlanych z obowiązku uzyskania pozwolenia na budowę lub dokonania zgłoszenia zamiaru ich wykonywania. Opisane zmiany mają na celu uproszczenie procesów inwestycyjnych dotyczących określonych obiektów budowlanych.
Ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej
Do ustawy o swobodzie działalności gospodarczej wprowadzono regulacje mające służyć zapewnieniu przedsiębiorcom ochrony przed ponoszeniem konsekwencji zmiany interpretacji przepisów (bez zmiany samych przepisów). Cel ten ma być osiągnięty poprzez przyjęcie, iż ochrona związana z zastosowaniem się do uzyskanej przez przedsiębiorcę interpretacji jest odpowiednio stosowana również w przypadku zastosowania się przez przedsiębiorcę do utrwalonej praktyki interpretacyjnej właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej. Ustawa definiuje również czym jest utrwalona praktyka interpretacyjna.
Organy administracji publicznej zostały jednocześnie zobligowane do zamieszczania na swoich stronach internetowych w Biuletynie Informacji Publicznej wydanych przez siebie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne. Interpretacje będą publikowane po usunięciu danych identyfikujących wnioskodawcę oraz inne podmioty wskazane w treści interpretacji.
W ustawie o swobodzie działalności gospodarczej wprowadzono również wiele zmian dotyczących przeprowadzania kontroli działalności gospodarczej przedsiębiorcy oraz uprawnień przysługujących przedsiębiorcy w związku z przeprowadzaną kontrolą.
Kodeks cywilny – ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r.
W Kodeksie cywilnym wprowadzono zmiany dotyczące prokury polegające na dopuszczeniu modelu reprezentacji przedsiębiorców przez prokurentów w wariancie mieszanym, sprowadzającym się do możliwości przewidzenia obowiązku współdziałania prokurenta z członkiem organu zarządzającego (np. członka zarządu w spółkach kapitałowych) lub wspólnikiem uprawnionym do reprezentowania spółki osobowej.
Ponadto, na potrzeby obliczania terminów w postępowaniu cywilnym i sądowoadministracyjnym zakwalifikowano sobotę jako dzień ustawowo wolny od pracy.
Zmiany w innych ustawach
Zmianie uległy również przepisy następujących ustaw:
- ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 2016 r. poz. 800);
- ustawy z dnia 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1578, z późn. zm.);
- ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1440);
- ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r. o ochronie osób i mienia (Dz. U. z 2016 r., poz. 1432);
- ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998 r. poz. 930, z późn. zm.);
- ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 963, z późn. zm.);
- ustawy z dnia 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (Dz. U. z 2015 r. poz. 1242, z późn. zm.);
- ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o dozorze technicznym (Dz. U. z 2015 r. poz. 1125, z późn. zm.);
- ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2016 r. poz. 672, z późn. zm.);
- ustawy z dnia 9 czerwca 2006 r. o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 1310);
- ustawy z dnia 17 lipca 2009 r. o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji (Dz. U. z 2015 r. poz. 2273, z późn. zm.) – zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2019 r.;
- ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi (Dz. U. z 2013 r. poz. 888, z późn. zm.);
- ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1947).
Fakt, że zmienione przepisy zaczęły obowiązywać niemalże z chwilą opublikowania ustawy nowelizującej w Dzienniku Ustaw praktycznie uniemożliwił przygotowanie się do wdrożenia wprowadzonych zmian. Dlatego, podejmując w ramach prowadzonej działalności gospodarczej czynności lub działania uregulowane zmienionymi przepisami, warto dokładnie przeanalizować obowiązujący stan prawny oraz przepisy przejściowe, tak aby nie narazić się na negatywne konsekwencje wynikające ze zastosowania nieobowiązujących już regulacji.
Szczegółowe informacje dotyczące opisanych powyżej zmian, w tym w zakresie ich wpływu na prowadzenie działalności gospodarczej zostaną przedstawione w kolejnych alertach.
Post Views:
4 501