• Polski
  • English
  • Deutsch
  • Alert prawny: Prawidłowe prezentowanie obniżonych cen podczas wyprzedaży Black Friday

    black friday, e commerce, omnibus, prawo e commerce

     Prawidłowe prezentowanie obniżonych cen podczas wyprzedaży Black Friday 

    Właśnie rozpoczęły się największe coroczne wyprzedaże w ramach Black Friday. Przedsiębiorcy prezentujący obniżki w sklepach stacjonarnych i internetowych powinni pamiętać o nowym obowiązku wynikającym z dyrektywy Omnibus, zgodnie z którym przedsiębiorca ma obowiązek informować o najniższej cenie danego towaru lub usługi, która obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki.

    Dyrektywa Omnibus a informowanie o cenach

    W związku z implementacją dyrektywy Omnibus od 1 stycznia 2023 r. zmieniły się przepisy ustawy z dnia 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 168) (dalej: ustawy o informowaniu o cenach). Celem dyrektywy Omnibus jest zagwarantowanie konsumentom łatwiejszej oceny wielkości rabatów na podstawie przejrzystych informacji. Regulacja ta ma zapobiegać rozpowszechnionej praktyce sztucznego zawyżania cen po to, aby potem móc przedstawić informację o atrakcyjnej “obniżce” ceny.

    Kto podlega obowiązku informowania o najniższej cenie z ostatnich 30 dni?

    Obowiązkowi z art. 4 ustawy o informowaniu o cenach podlega każdy przedsiębiorca prowadzący sprzedaż detaliczną lub świadczący usługi, również taki, który prowadzi równolegle sprzedaż w obszarze B2B oraz B2C. Nie ma przy tym znaczenia, gdzie przedsiębiorca prowadzi sprzedaż. Zatem obowiązek jest nałożony zarówno na sklepy stacjonarne, jak i sklepy internetowe, a także na pośredników internetowych (np. platformy handlowe lub porównywarki cenowe), jeżeli udostępniają oni narzędzia do informowania o obniżkach cen.

    W jaki sposób należy poinformować konsumentów o obniżonej cenie?

    W przypadku informowania o obniżeniu ceny towaru lub usługi należy obok informacji o obniżonej cenie przedstawić informację o najniższej cenie tego towaru lub usługi, jaka obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki. Gdy dany towar lub usługa są oferowane krócej niż 30 dni, wtedy obok informacji o obniżonej cenie wystarczy podać najniższą cenę towaru lub usługi, która obowiązywała w okresie od dnia rozpoczęcia oferowania tego towaru lub tej usługi do sprzedaży do dnia wprowadzenia obniżki.

    Pojęcie informowania o obniżeniu ceny rozumiane jest szeroko i obejmuje każdy komunikat, z którego wynika, że przedsiębiorca obniżył cenę konkretnego towaru, usługi lub ich grupy, np. do 10 % taniej na AGD, taniej o VAT, wyprzedaż, czyszczenie magazynów, noc rabatów, Black Friday itp. Istotne jest, aby najniższa cena, która obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki, była prezentowana obok aktualnej ceny każdego towaru lub usługi biorących udział w promocji. Możliwe jest również prezentowanie trzeciej ceny np. ceny rekomendowanej przez producenta, o ile sposób prezentacji nie będzie wprowadzał konsumentów w błąd i utrudniał im porównania cen. Co istotne, korzyści cenowe powinny być obliczane od najniższej ceny, która obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki.

    Przykład:

    Najniższa cena z 30 dni przed obniżką – 200 zł (-25%)

    Cena rekomendowana przez producenta – 250 zł

    Aktualna cena – 150 zł

    Należy pamiętać, że obowiązek odpowiedniego oznaczenia obniżki ceny powstaje również w przypadku udostępniania ogólnodostępnych kodów rabatowych na stronie sklepu internetowego np. 20% rabatu na buty przy wpisaniu kodu: XYZ.

    Negatywne konsekwencje naruszenia przepisów

    Za naruszenie przepisów o właściwym uwidacznianiu cen grozi sankcja:

    1. do 20 000 zł, a przy 3-krotnym naruszeniu w ciągu 12 miesięcy do 40 000 zł;
    2. w przypadku uznania naruszenia jako naruszenie zbiorowych interesów konsumentów - sankcja do 10 % obrotu rocznego przedsiębiorcy.

    Używamy cookies i podobnych technologii. Uzyskujemy do nich dostęp w celach statystycznych i zapewnienia prawidłowego działania strony. Możesz określić w przeglądarce warunki przechowywania cookies i dostępu do nich. Więcej

    Subscribe to our newsletter

    FreshMail.pl