• Polski
  • English
  • Deutsch
  • Email-marketing po 25 grudnia 2014 r. będzie biznesem podwyższonego ryzyka?

    Ustawa o prawach konsumenta dokonuje na pozór drobnej i nieistotnej zmiany art. 172 ustawy prawo telekomunikacyjne. Wynika z niej, że bez zgody abonenta lub użytkownika końcowego nie będzie można wykorzystywać telekomunikacyjnych urządzeń końcowych tj. m.in. komputerów, smartfonów, tabletów, czy serwerów oraz automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego, a zatem prowadzenia działań email-marketingowych, w tym w szczególności wysyłania newsletterów.

    Rodzi to kilka problemów:

    • Rozważenia wymaga jaka jest relacja art. 172 prawa telekomunikacyjnego do art. 10 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczna, który dotychczas definiował kwestie spamu.
    • Należy rozstrzygnąć czy konkretne działania następuje z użyciem telekomunikacyjnych urządzeń końcowych lub automatycznych systemów wywołujących. O to pierwsze pojęcie rozszerzone zostało brzmienie art. 172 pr. tel. O ile pojęcie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych jest zdefiniowane w ustawie, o tyle pojęcie automatycznego systemu wywołującego nie ma definicji legalnej.
    • Ponadto zwrócić należy uwagę, że przepis art. 172 pr. tel. obejmie również adresatów maili innych niż osoby fizyczne, co wynika z pojęcia abonenta i użytkownika końcowego. Dotychczasowe przepisy pozwalały natomiast na wysyłanie maili do osób prawnych na ogólne adresy mailowe bez uzyskiwania zgody. Aktualnie nie będzie to już możliwie.
    • W związku z pojęciem abonenta związana jest jeszcze jedna kwestia, zgoda uzyskana od pracownika osoby prawnej może być niewystarczająca, a niezbędna może okazać się zgoda samej osoby prawnej, by na adres mailowy jej pracownika był wysyłany komunikat marketingowy.

    Wskazane zagadnienia są o tyle istotne, że diametralnie zmienia się sankcja za realizacji kampanii email-marketingowych łamiąca zasady wynikające z art. 172 pr. tel. Od 25 grudnia 2014 r. za wysłanie komunikatów marketingowych bez zgody abonenta lub użytkownika końcowego będzie groziła kara pieniężna w wysokości do 3 % przychodu uzyskanego w poprzednim roku kalendarzowym przez podmiot, który podjął decyzję o wysłaniu komunikatu.
    W celu uniknięcia możliwych sankcji konieczna jest weryfikacja, czy osoby, których adresy mailowe znajdują się w bazie wyraziły zgody na otrzymywanie mailingów. Ważne jest także dostosowanie treści zgód do nowych przepisów do nowych wymogów określonych przepisami zarówno ustawy prawo telekomunikacyjne, jak i ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczna.

    Jeśli omawiane kwestie dotyczą również Państwa sytuacji, prosimy o kontakt bezpośrednio z:
    radcą prawnym dr. Dominikiem Lubaszem: dominik.lubasz@lubasziwspolnicy.pl lub
    radcą prawnym Witoldem Chomiczewskim: witold.chomiczewski@lubasziwspolnicy.pl.

    Zastrzeżenie:
    Informacja zawarta w Alercie Prawno – Podatkowym nie stanowi porady prawnej. Lubasz i Wspólnicy Kancelaria Radców Prawnych Spółka Komandytowa nie ponosi odpowiedzialności za skutki wykorzystania tej informacji bez uprzedniej analizy takiej możliwości na gruncie konkretnego stanu faktycznego.

    Wróć do listy
    dr Dominik Lubasz

    dr Dominik Lubasz

    • Wspólnik
    • Radca prawny
    Skontaktuj się z autorem

    Jeśli omawiane kwestie dotyczą Państwa sytuacji, prosimy o kontakt bezpośrednio z

    dr Dominik Lubasz

    Wspólnik
    Radca prawny

    dominik.lubasz@lubasziwspolnicy.pl

    Używamy cookies i podobnych technologii. Uzyskujemy do nich dostęp w celach statystycznych i zapewnienia prawidłowego działania strony. Możesz określić w przeglądarce warunki przechowywania cookies i dostępu do nich. Więcej

    Subscribe to our newsletter

    FreshMail.pl