• Polski
  • English
  • Deutsch
  • Nowe obowiązki dla e-przedsiębiorców. Wkrótce ruszy platforma ODR.

    Od 9 stycznia 2016 roku sklepów i usługodawców internetowych obciąża nowy obowiązek informacyjny.

    Przedsiębiorcy mający siedzibę w Unii Europejskiej, którzy zawierają umowy sprzedaży lub świadczenia usług przez Internet (a więc w szczególności sklepy i portale internetowe), powinni na swoich stronach internetowych podawać link do europejskiej platformy ODR. Odnośnik powinien być łatwo dostępny dla konsumenta – najlepiej umieścić go w regulaminie sklepu czy portalu oraz w zakładce dotyczącej reklamacji.

    Z kolei przedsiębiorcy, którzy są zobowiązani lub którzy zobowiązali się do wykorzystywania jednego lub większej liczby podmiotów ADR do rozstrzygania sporów z konsumentami, informują konsumentów o istnieniu platformy ODR oraz o możliwości wykorzystania platformy ODR w celu rozstrzygnięcia ich sporów. W tym celu również powinni zamieścić na swoich stronach internetowych odnośnik do platformy ODR, ponadto jeśli oferta jest składana za pośrednictwem wiadomości elektronicznej, powinni zamieścić ten odnośnik w tej wiadomości.

    Powyższe wymogi wynikają z rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 524/2013 w sprawie internetowego systemu rozstrzygania sporów konsumenckich.

    Platforma ODR to punkt dostępu dla konsumentów i przedsiębiorców, którzy chcieliby skorzystać z pozasądowego rozstrzygania sporów konsumenckich dotyczących transakcji internetowych. Jest interaktywną stroną internetową, do której ma być możliwy elektroniczny i bezpłatny dostęp we wszystkich językach urzędowych instytucji Unii. Platforma zostanie uruchomiona 15 lutego 2016 r. pod adresem: http://ec.europa.eu/consumers/odr/. Obecnie serwis jest w fazie testów i dostępny jest jedynie w angielskiej wersji językowej.

    Wspomniane narzędzie ma służyć ograniczeniu kosztownych i czasochłonnych sporów sądowych. Nowe prawo konsumenta da mu możliwość dobrowolnego składania wniosków o rozstrzyganie sporów z przedsiębiorcami do podmiotów oferujących niezależne, bezstronne, przejrzyste, skuteczne i szybkie metody ich alternatywnego rozwiązywania. Dostęp do tanich i efektywnych sposobów rozwiązywania sporów konsumenckich wydaje się korzystny także dla przedsiębiorców, pozwoli bowiem zaoszczędzić czas i uniknąć kosztów postępowań sądowych, zwłaszcza w przypadku drobnych roszczeń.

    Korzystanie z alternatywnych metod rozwiązywania sporów (ADR) nie jest obowiązkowe. Nawet jeśli konsument wystosuje wniosek o pozasądowe rozstrzygnięcie sprawy, przedsiębiorca może odmówić udziału w takim postępowaniu, a konsument będzie musiał skierować sprawę do zwykłego sądu.
    Należy zauważyć, że polski ustawodawca nie dostosował jeszcze krajowych przepisów do unijnego rozporządzenia, w szczególności nie określił sankcji za brak realizacji obowiązku informacyjnego. Warto jednak już obecnie uzupełnić swój regulamin sklepu lub regulamin portalu i wprowadzić niezbędne zmiany na podstronach informacyjnych.

    Zastrzeżenie:
    Informacja zawarta w Alercie Prawno – Podatkowym nie stanowi porady prawnej. Lubasz i Wspólnicy Kancelaria Radców Prawnych Spółka Komandytowa nie ponosi odpowiedzialności za skutki wykorzystania tej informacji bez uprzedniej analizy takiej możliwości na gruncie konkretnego stanu faktycznego.

    Wróć do listy
    dr Dominik Lubasz

    dr Dominik Lubasz

    • Wspólnik
    • Radca prawny
    Skontaktuj się z autorem

    Jeśli omawiane kwestie dotyczą Państwa sytuacji, prosimy o kontakt bezpośrednio z

    Witold Chomiczewski LL.M

    Wspólnik
    Radca prawny

    witold.chomiczewski@lubasziwspolnicy.pl

    Artykuły powiązane

    „Konsumenci będą mieli więcej praw, a firmy nowe obowiązki” – Lubasz i Wspólnicy w wywiadzie dla Polskiego Radia

    W audycji dla Polskiego Radia "Konsumenci będą mieli więcej praw, a firmy nowe obowiązki" eksperci komentowali wchodzącą w życie 25 grudnia 2014 r. znowelizowaną ustawę konsumencką. Zapraszamy do wysłuchania audycji. http://www.polskieradio.pl/42/3306/Artykul/1236256,Konsumenci-beda-mieli-wiecej-praw-a-firmy-nowe-obowiazki

    AKADEMIA PRAWA KOMPUTEROWEGO – Nowe regulacje prawne internetowej sprzedaży towarów i usług

    29.01.2014 w Warszawie odbyła się LXVI edycja seminarium w cyklu AKADEMIA PRAWA KOMPUTEROWEGO - Nowe regulacje prawne internetowej sprzedaży towarów i usług, organizowana przez Centrum Promocji Informatyki. Spotkanie dotyczyło głównie …

    Używamy cookies i podobnych technologii. Uzyskujemy do nich dostęp w celach statystycznych i zapewnienia prawidłowego działania strony. Możesz określić w przeglądarce warunki przechowywania cookies i dostępu do nich. Więcej

    Subscribe to our newsletter

    FreshMail.pl