• Polski
  • English
  • Deutsch
  • Regulamin sklepu internetowego z e-papierosami i tradycyjnym tytoniem.

    prawo e commerce, prawo internetu, prawo it, regulamin, sklep internetowy

    W Internecie coraz liczniej pojawiają się sklepy oferujące wyroby tytoniowe oraz popularne ostatnio e-papierosy i akcesoria do nich. Czy tego rodzaju działalność jest legalna?

    Zgodnie z ustawą z dnia 9 listopada 1995 roku o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (tzw. „ustawa tytoniowa”), która reguluje sprzedaż tradycyjnych papierosów i innych wyrobów tytoniowych, „wyrobem tytoniowym” są wszelkie wyprodukowane z tytoniu wyroby, takie jak papierosy, cygara, cygaretki, tytoń fajkowy, machorka i inne, zawierające tytoń lub jego składniki, z wyłączeniem produktów leczniczych zawierających nikotynę.

    Zakaz sprzedaży nieletnim a handel internetowy.
    Sprzedawcy powinni pamiętać, że obecnie zabroniona jest sprzedaż wyrobów tytoniowych osobom do lat 18. W przypadku wątpliwości, sprzedawca może żądać od kupującego dokumentu potwierdzającego jego wiek. W miejscu sprzedaży takich produktów powinna znaleźć się widoczna i czytelna informacja o treści:

    „Zakaz sprzedaży wyrobów tytoniowych osobom do lat 18 (art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych)”.

    Ustawa nie reguluje bezpośrednio kwestii sprzedaży wyrobów tytoniowych przez Internet. Co może rodzić wątpliwości, czy tego typu działalność jest w ogóle dopuszczalna, z uwagi na utrudnioną możliwość weryfikacji wieku konsumenta. Ta kwestia może być sporna i powinna być dokładnie przeanalizowana zanim rozpocznie się sprzedaż wyrobów tytoniowych przez Internet.

    Przedsiębiorca, który decyduje się prowadzenie sklepu internetowego z tradycyjnymi papierosami, tytoniem fajkowym, cygarami itp., nawet jeśli miałaby to być jedynie działalność uboczna, powinien zadbać o to, by regulamin sklepu internetowego posiadał właściwe klauzule, a w witrynie znalazły się odpowiednie zastrzeżenia oraz mechanizmy pozwalające na weryfikację wieku konsumenta, który chce dokonać zakupu.

    W praktyce sklepy internetowe, które oferują takie produkty, odbierają od swoich klientów oświadczenia dotyczące wieku, nie jest to jednak wystarczające. Na stronie głównej sklepu, w sposób widoczny i czytelny, należy umieścić cytowaną wcześniej informację ustawową. Ponadto w regulaminie sklepu może pojawić się klauzula „kupującym może być wyłącznie osoba fizyczna, która ukończyła 18 lat”. Sklep powinien oferować jedynie takie formy dostawy, które pozwolą na ewentualną weryfikację  wieku kupującego przez kuriera, oraz uprzedzić konsumentów o możliwości takiej weryfikacji.

    Zamieszczona w sklepie informacja handlowa o produktach nie powinna nosić cech reklamowania lub promocji wyrobów tytoniowych, rekwizytów tytoniowych i produktów imitujących wyroby lub rekwizyty tytoniowej oraz symboli związanych z używaniem tytoniu, ponieważ taka reklama lub promocja jest zakazana ustawą tytoniową.

    Co istotne (nie tylko dla branży e-commerce), polskie prawo nie reguluje obecnie kwestii handlu e-papierosami i akcesoriami do nich. Papieros elektroniczny nie mieści się w definicji „wyrobu tytoniowego”, nie jest zatem objęty regulacjami ustawy tytoniowej. Ta sytuacja jednak już wkrótce ma się zmienić.

    Wkrótce nowelizacja ustawy tytoniowej.
    Trwają prace nad nowelizacją ustawy tytoniowej, która będzie mieć istotne dla skutki dla producentów, importerów i użytkowników inhalatorów, zwanych potocznie papierosami elektronicznymi. Powinny uwzględnić ją także osoby, które interesuje prowadzenie sklepu internetowego z wyrobami tytoniowymi.

    Impulsem do prac nad nowelizacją ustawy było prawo europejskie, a konkretnie szeroko komentowana tzw. dyrektywa tytoniowa (dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/40/UE z 3 kwietnia 2014 roku w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich w sprawie produkcji, prezentowania i sprzedaży wyrobów tytoniowych i powiązanych wyrobów, uchylająca dyrektywę 2001/37/WE). Wdrożenie dyrektywy ma na celu zwiększenie ochrony zdrowia publicznego przed szkodliwymi następstwami używania wyrobów tytoniowych i wyrobów powiązanych (papierosy elektroniczne). W praktyce będzie miało niebagatelne skutki gospodarcze nie tylko dla producentów i importerów wyrobów tytoniowych, ale także dla ponad 250 polskich producentów i importerów e-papierosów. Nowelizacja dotknie również oczywiście polskich palaczy i e-palaczy. Projekt ustawy był szeroko krytykowany przez sprzedawców i użytkowników e-papierosów, zrównuje bowiem papierosy elektroniczne z tradycyjnymi, co może powodować, że konsumenci zaczną utożsamiać te produkty.

    Ustawa tytoniowa w nowym kształcie definiuje papieros elektroniczny jako „wyrób, który może być wykorzystywany do spożycia pary zawierającej nikotynę za pomocą ustnika, lub wszystkie elementy tego wyrobu, w tym kartridże, zbiorniki i urządzenia bez kartridża lub zbiornika; papierosy elektroniczne mogą być jednorazowego użytku albo wielokrotnego napełniania za pomocą pojemnika zapasowego lub zbiornika, lub wielokrotnego ładowania za pomocą kartridży jednorazowych”.

    Nowelizacja przewiduje szereg rozwiązań, które mają zniechęcać do palenia, zwłaszcza młodych ludzi. Młodzieży poniżej 18. roku życia nie będzie wolno sprzedawać papierosów elektronicznych. W miejscach sprzedaży pojawią się ostrzeżenia tekstowe dotyczące zakazu sprzedaży e-papierosów niepełnoletnim (tak jak obecnie w stosunku do tradycyjnych wyrobów tytoniowych). Zostaną ograniczone miejsca „palenia” papierosów elektronicznych.

    Inne zmiany przewidziane w projekcie ustawy to:

    • zakaz wprowadzania do obrotu wyrobów tytoniowych o charakterystycznym aromacie oraz zawierających określone dodatki (chodzi o popularne „mentole”),
    • dalsze ograniczenia w zakresie reklamy i promocji wyrobów tytoniowych oraz e-papierosów,
    • zobowiązanie producentów i importerów wyrobów tytoniowych i e-papierosów do przekazywania szeregu sprawozdań, zgłoszeń, analiz, informacji itp.
    • wprowadzenie nowych ostrzeżeń zdrowotnych na opakowaniach wyrobów tytoniowych i papierosów elektronicznych,
    • kontrolę opakowań jednostkowych wyrobów tytoniowych i e-papierosów,
    • wprowadzenie wymogu otrzymania zezwolenia na dopuszczenie do obrotu nowatorskiego wyrobu tytoniowego,
    • zobowiązanie importerów i producentów papierosów elektronicznych lub pojemników zapasowych, aby co najmniej 6 miesięcy przed planowanym wprowadzeniem do obrotu takich produktów zgłaszali zamiar ich wprowadzenia,
    • wprowadzenie systemu weryfikacji wieku stosowanego przy sprzedaży e-papierosów lub pojemników zapasowych,
    • wprowadzenie wymagań technicznych w stosunku do papierosów elektronicznych lub pojemników zapasowych,
    • nakazanie - w przypadku poważnego zagrożenia dla zdrowia ludzkiego - wstrzymania wytwarzania lub wprowadzania do obrotu lub nakazanie wycofania z obrotu papierosów elektronicznych lub pojemników zapasowych.

    Dla branży e-commerce kluczowy jest projektowany przepis art. 7f, zgodnie z którym będzie zabroniona sprzedaż na odległość wyrobów tytoniowych i papierosów elektronicznych, a także pojemników zapasowych oraz ich części. W praktyce oznacza to, że sklepy internetowe będą musiały wycofać ze swojego asortymentu papierosy elektroniczne oraz wszelkie wyroby przeznaczone do spożycia przez konsumentów, składające się, nawet częściowo, z tytoniu, w tym zmodyfikowanego genetycznie. Zakazem będą objęte również bezdymne wyroby tytoniowe, takie jak tytoń do żucia, tytoń do nosa i do stosowania doustnego.

    Implementacja dyrektywy powinna nastąpić do 20 maja 2016 roku, można zatem spodziewać się przyspieszenia prac nad ostateczną wersją projektu nowelizacji ustawy tytoniowej.

    Wróć do listy
    Witold Chomiczewski LL.M

    Witold Chomiczewski LL.M

    • Wspólnik
    • Radca prawny
    Skontaktuj się z autorem

    Jeśli omawiane kwestie dotyczą Państwa sytuacji, prosimy o kontakt bezpośrednio z

    dr Berenika Kaczmarek-Templin

    Adwokat

    berenika.templin@lubasziwspolnicy.pl

    Artykuły powiązane

    Składki od umów zlecenia po nowemu

    1 stycznia 2016 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (dalej: u.s.u.s.), które zmieniają zasady podlegania ubezpieczeniom społecznym przez osoby …

    Używamy cookies i podobnych technologii. Uzyskujemy do nich dostęp w celach statystycznych i zapewnienia prawidłowego działania strony. Możesz określić w przeglądarce warunki przechowywania cookies i dostępu do nich. Więcej

    Subscribe to our newsletter

    FreshMail.pl