• Polski
  • English
  • Deutsch
  • Nadanie spółce NIP i REGON ma być szybsze.

    Od 1 grudnia 2014 r. zmienią się zasady rejestracji spółek. Celem jest przyspieszenie procesu rejestracji spółek i uzyskiwania przez nie możliwości prowadzenia działalności gospodarczej, do czego niezbędne jest szybkie uzyskanie numerów REGON i NIP. Zmiany będą miały wpływ również na zarejestrowane już spółki.

    Obecnie wraz z wnioskiem o rejestrację spółki w KRS składany jest wniosek o nadanie numeru REGON i NIPu (a  w zależności od okoliczności również wniosek o rejestrację w ZUS jako płatnika składek). Do wniosku dołącza się dla Naczelnika Urzędu Skarbowego: dodatkowy egzemplarz umowy spółki oraz umowę najmu lub inny tytułu do lokalu wskazanego jako adres spółki. Po dokonaniu wpisu do KRS, sąd przesyła wnioski do właściwych urzędów, które ponownie je weryfikują. Następnie nadają NIP i REGON, które wysyłane są do wnioskodawcy. Po ich otrzymaniu należy złożyć do sądu nowy wniosek o wpis tych numerów do KRS.

    Od 1 grudnia 2014 r. składany będzie jedynie wniosek o wpis do Krajowego Rejestru Sądowego. Po dokonaniu wpisu sąd drogą elektroniczną przekaże dane o nowym podmiocie do Centralnego Rejestru Podmiotów – Krajowej Ewidencji Podatników oraz do rejestru REGON). Dane nie będą już po raz drugi weryfikowane przez te podmioty. Następnie nowej spółce nadany będzie NIP i REGON, które zostaną przekazane elektronicznie do sądu i zostaną z urzędu wpisane do KRS.

    Drugą istotną zmianą jest ograniczenie liczby pozycji PKD wpisywanych do KRS. Od 1 grudnia 2014 r. będzie można wpisać maksymalnie dziesięć pozycji, a jedna z nich będzie musiała zostać wskazana jako przeważająca.
    Podmioty już obecnie zarejestrowane w KRS będą miały pięć lat na dostosowanie się do nowych zasad wpisywania pozycji PKD do KRS. Przy czym, jest to okres maksymalny, ponieważ ustawodawca wymaga, by wniosek o zmianę został złożony wraz przy okazji składania następnego wniosku o jakąkolwiek zmianę do KRS.

    Jeśli omawiane kwestie dotyczą również Państwa sytuacji, prosimy o kontakt bezpośrednio z:
    radcą prawnym dr. Dominikiem Lubaszem dominik.lubasz@lubasziwspolnicy.pl lub
    radcą prawnym Witoldem Chomiczewskim witold.chomiczewski@lubasziwspolnicy.pl.

     

    Zastrzeżenie:
    Informacja zawarta w Alercie Prawno – Podatkowym nie stanowi porady prawnej. Lubasz i Wspólnicy Kancelaria Radców Prawnych Spółka Komandytowa nie ponosi odpowiedzialności za skutki wykorzystania tej informacji bez uprzedniej analizy takiej możliwości na gruncie konkretnego stanu faktycznego.

    Wróć do listy
    dr Dominik Lubasz

    dr Dominik Lubasz

    • Wspólnik
    • Radca prawny
    Skontaktuj się z autorem

    Używamy cookies i podobnych technologii. Uzyskujemy do nich dostęp w celach statystycznych i zapewnienia prawidłowego działania strony. Możesz określić w przeglądarce warunki przechowywania cookies i dostępu do nich. Więcej

    Subscribe to our newsletter

    FreshMail.pl