Dziś (1 marca 2017 roku) wchodzi w życie ustawa o Krajowej Administracji Skarbowej, która łączy postępowania celne i skarbowe w jedno postępowanie celno-skarbowe. Zmianie ulegną organy postępowania oraz ich kompetencje, jak również zasady prowadzenia postępowania celno-skarbowego.
Zmiany w organach
Nowa ustawa uchyla dotychczas obowiązujące ustawy: o kontroli skarbowej, o urzędach
i izbach skarbowych, o Służbie Celnej oraz o administracji podatkowej. Utworzona zostanie Krajowa Administracja Skarbowa, która ma stanowić wyspecjalizowaną administrację rządową wykonującą zadania z zakresu realizacji dochodów z tytułu podatków, należności celnych itp., a także zapewniać obsługę i wsparcie podatnika.
W skład Krajowej Administracji Skarbowej wchodzić będzie 16 izb administracji skarbowej, którym z kolei podlegać będą urzędy celno-skarbowe i urzędy skarbowe. Zniesione zostaną znane nam dotychczas organy, w tym m.in.: Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej, Szef Służby Celnej, dyrektorzy izb skarbowych, dyrektorzy izb celnych. W ich miejsce ustanowione zostały nowe organy: Szef Krajowej Administracji Skarbowej, dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, dyrektor izby administracji skarbowej oraz naczelnik urzędu celno-skarbowego.
Nowe zasady postępowania
Najważniejszą i rodzącą najpoważniejsze konsekwencje zmianą jest połączenie administracji celnej oraz administracji skarbowej. Zmiana ma na celu usprawnienie przeprowadzanych kontroli, a także zmniejszenie ich liczby poprzez wspólne rozpatrywanie spraw celnych
i skarbowych.
Jednocześnie ustawodawca wprowadza szereg przepisów, które odmiennie niż dotychczas regulują zasady prowadzenia postępowania. Od 1 marca 2017 roku datą wszczęcia kontroli celno-skarbowej będzie data doręczenia upoważnienia do przeprowadzenia kontroli, zaś
w przypadku podejrzenia, że nie są przestrzegane przepisy, a okoliczności faktyczne uzasadniają niezwłoczne przeprowadzenie kontroli, kontrola będzie wszczynana na podstawie legitymacji służbowej okazywanej przez urzędnika.
Dodatkowo ustawa wprowadza katalog miejsc, w których możliwe będzie przeprowadzenie kontroli. Będą to: urząd celno-skarbowy, siedziba kontrolowanego, miejsce prowadzenia lub przechowywania ksiąg podatkowych, a także każde inne miejsce związane z prowadzoną przez kontrolowanego działalnością, w tym również lokal mieszkalny.
Co więcej, kontrolujący będą mogli po uzyskaniu zgody właściwego prokuratora rejonowego, dokonać przeszukania lokali mieszkalnych w celu znalezienia dowodów mających znaczenie dla prowadzonej kontroli. W przypadkach niecierpiących zwłoki, gdy zaistnieją uzasadnione podstawy do przypuszczenia, że dowody znajdują się w miejscu przeszukania, kontrolujący będzie mógł dokonać takiego przeszukania również bez uprzedniej zgody prokuratora.
Kontrola celno-skarbowa co do zasady będzie kończyła się nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia jej wszczęcia, możliwe będzie jednak jej przedłużenie. Ustawodawca wprowadza ponadto nowe rozwiązanie, polegające na umożliwieniu podatnikowi złożenia korekty swojej deklaracji podatkowej w zakresie objętym kontrolą w ciągu 14 dni od rozpoczęcia kontroli.
W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości, jeżeli kontrolowany nie złoży korekty deklaracji albo organ tej korekty nie uwzględni, zakończona kontrola celno-skarbowa przekształcać się będzie w postepowanie podatkowe. Od decyzji naczelnika urzędu celno-skarbowego wydanej po przeprowadzeniu kontroli, przysługiwać będzie odwołanie do tego samego naczelnika urzędu celno-skarbowego.
Udogodnienia dla podatników
Nowa ustawa nakłada na naczelników urzędów skarbowych obowiązek zapewnienia podatnikom obsługi i wsparcia w prawidłowym wykonywaniu obowiązków podatkowych.
W tym celu powołane zostaną centra obsługi, do których każdy podatnik będzie mógł się zwrócić o udzielenie wyjaśnień w zakresie przepisów prawa podatkowego oraz sposobu wypełniania zeznań i deklaracji podatkowych. W centrach obsługi dostępne będą stanowiska komputerowe z dostępem do portalu podatkowego.
Ponadto, każdy podatnik chcący uzyskać informacje o danych kontaktowych oraz zakresie kompetencji właściwych organów podatkowych, uzyska je właśnie w tych centrach. Szczególnym uproszczeniem dla podatników ma być fakt, iż od 1 marca 2017 roku centra obsługi będą przyjmować podania i deklaracje oraz wydawać zaświadczenia niezależnie od zasięgu terytorialnego danego naczelnika urzędu skarbowego.
Nowe zasady wydawania interpretacji podatkowych
Wraz z wejściem w życie nowej ustawy utworzona zostanie Krajowa Informacja Skarbowa, której dyrektor będzie odpowiedzialny za zapewnienie jednolitej oraz powszechnie dostępnej informacji podatkowej i celnej, jak również będzie prowadzić sprawy dotyczące interpretacji indywidualnych przepisów prawa podatkowego. Minister właściwy ds. finansów publicznych otrzyma zaś uprawnienie do zmiany wydanej interpretacji ogólnej lub objaśnienia podatkowego, jeżeli stwierdzi ich nieprawidłowość.
Warto wspomnieć, iż nowa ustawa pozbawia ministra właściwego ds. finansów publicznych kompetencji sprawowania ogólnego nadzoru w sprawach podatkowych, a także statusu organu pierwszej instancji i organu odwoławczego w sprawach stwierdzenia nieważności decyzji, wznowienia postępowania, zmiany lub uchylenia decyzji lub stwierdzenia jej wygaśnięcia. Kompetencje te przejmie Szef Krajowej Administracji Skarbowej.
Podsumowanie
Ustawa o Krajowej Administracji Skarbowej wchodzi w życie po stosunkowo krótkim, bo niespełna trzymiesięcznym, okresie vacatio legis. Jednocześnie wprowadza ona rewolucyjne zmiany, w szczególności w zakresie zasad funkcjonowania i podziału administracji skarbowej. Z tego powodu specjaliści wyrażają obawy, czy urzędnicy będą odpowiednio przygotowani do stosowania wprowadzonych właśnie zmian i czy rzeczywiście spowodują one usprawnienie prowadzonych postępowań.
Post Views:
4 206